maandag 20 oktober 2014

Een jurk voor mezelf

Ik had al jaren niet meer genaaid, ik leerde het trouwens nog op school op mijn 13 - 14 jaar, toen mijn dochter vroeg om haar te helpen met leren naaien. Aanvankelijk stuurde ik haar naar mijn moeder want die is van opleiding naaister. Maar ik kon de kriebels niet bedwingen en haalde mijn naaimachine ook vanonder het stof uit.

Wat er in begin van onder onze machine rolde vertel ik je later nog wel eens maar toevallig kocht ik toen ook het eerste nummer van het magazine "La Maison Victor".
Ik was meteen verkocht!
Nu een jaar later was ik er klaar voor om iets voor mezelf te maken.

De Harlequin jurk is de eenvoudigste jurk die er in staat, een echte beginners jurk, simpel en toch super mooi.

Deze jurk gaat van maat 40 tot 46. Mijn maten kloppen het best met maat 46 dus dit kan nog net voor deze jurk.
Bij La Maison Victor hebben ze handige filmpjes gemaakt om hun creaties te leren maken en als promotie werd het filmpje voor deze jurk gratis aangeboden. (Hele duidelijke filmpjes trouwens).

Stof kocht ik in Kapellen bij "de Stoffenverkoop" aan 2 euro de meter. Het is een zware petroleumkleurige stof die elastisch is en langs de achterzijde zeer zacht aan voelt.

Tip: Bij het overtekenen van de patroon delen moet je wel even opletten dat je ook het 2de deel van deel A en B van het andere patroonblad mee overneemt, anders wordt u jurkje wel erg kort.



Het jurkje werd wel eerst in elkaar gedriegt om te kijken of de maten klopte.


 
Je kan de hals- en armuitsnijdingen afwerken met een biaslint of met een beleg. Ik koos voor het beleg.
En bij deze probeerde ik ook ineens mijn overlock machine uit die ik in Lidl kocht. Handig ding trouwens want heel de jurk werd in elkaar gestoken met de overlock, behalve de afwerking van het beleg, dat deed ik met de naaimachine en de zoom naaide ik met de hand.
En zie hier de eerste jurk voor mezelf waar ik best wel trots op ben.
 
Wie van jullie maakte de Harlequin jurk ook al?
  
 


10 opmerkingen:

  1. Amai mooi geworden, hier ligt de stof ook al een tijdje klaar , zoals zovele stofkes ;-p

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ken het gevoel, ik heb ook meer stofjes "klaarliggen", maar vroeg of laat knip ik er in ;-)

      Verwijderen
  2. Hier ligt stof ook klaar om eraan te beginnen en net zoals jou ga ik ook mijn overlock hier voor het eerst gebruiken �� Die van jou is alvast weer geslaagd hoor ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Overlock zeker gebruiken hiervoor Lieve , mijn stof was elastisch dus kwam zeer goed van pas!

      Verwijderen
  3. Het jurkje is heel goed gelukt! En het staat je mooi, zeker een kleedje om trots op te zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Natalie, ja hij is beter gelukt dan verwacht , ik had een beetje schrik van de kleine kapmouwtjes maar ze vallen super goed!

      Verwijderen
  4. Ben je kontent van de overlockmachine van lidl ? En waar kan ik nog zo een machine vinden buiten lidl,want ze waren direct uitverkocht

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja, eigenlijk ben ik zeer tevreden met de Lidl overlock, voor wat ik er mee doe is dit meer dan prima.

      Verwijderen
  5. Heel erg tof! Voor onze leerlingen is dit ook het eerste projectje. Ze zijn er deze week mee gestart!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eenvoudig, maar mooi patroon en inderdaad ideaal voor beginners.

      Verwijderen